Mobilistit
tekivät näyttelymatkan Saksan Essenin 6.-9.4.2016.
Essen sijaitsee Kölnin lähellä keskisessä Saksassa vanhassa ns. Ruhrin kaivos-
ja teollisuusalueella. Matkalle
osallistuivat pääjärjestelijä Mikko Haaslahden lisäksi Risto Iisakkala, Raimo
Peltola, Kalle Savolainen, Kai Lehtinen, Antti Haaslahti, Kari Hirvonen, Jussi
Ollikkala ja Pekka Zenger.
Lähdimme keskiviikkona varhain Raumalta jo puolen yön aikaan, joten oli varmaa,että päivän lopulla väsymys tulisi voittamaan. Düsseldorfin kentältä
suuntasimme heti kahdella taksilla ensimmäiseen kohteeseen, jonka nimi oli
Classic Remisse Düsseldorf, joka on eräänlainen arvoautojen monialainen hotelli-
ja ylläpitorakennus.
Se on entisöity ympyränmuotoinen suuri veturitalli, jossa
on noin 45 eri yritystä ja yli 500 työntekijää kaikilla autoiluun liittyvillä sektoreilla. Autohotellipaikkoja on 75 kpl ja niitä
vuokrataan noin 300€:n kuukausihinnalla. Tilat ovat siistit ja hyvin ilmastoidut. Mainittakoon, että siellä olevan erään vanhan urheilumallisen MB hinta arvioidaan
olevan noin 5 Me.
Tulopäivänä jatkoimme
vielä itse Essenin kaupunkiin, joka on n. 60 km päässä Düsseldorfista. Laaja Essenin
alue on n. 400 000 asukkaan matala kaupunki ja hotellimme oli kaupungin
vastakkaisella laidalla messualueeseen nähden. Kulkeminen onnistui kuitenkin
hyvin maanalaisella n. 30 minuutissa messualueelle. Hotelli oli hyvää keskitasoa
ja alakerrassa oli tietysti sauna, jossa olimme joka ilta samoin kuin hotellin ravintolossakin
”snitselien” ja paikallisen oluen ääressä. Myös aamupalat olivat hyvin runsaita.
Seuraavat kaksi päivää vierailimme itse messutapahtumissa, Die Klassik Weltmesse,
joka käsitti vaatimattomasti 19 Messuhallia ulkoalueineen.
Kyseisten viiden
päivän aikana siellä vieraili n. 200 000 kävijää. Näytteillä oli kaikkea mahdollista autoiluun liittyvää. Autot ja muut moottoriajoneuvot
olivat tietysti enimmäkseen saksalaisia/eurooppalaisia, joukossa muutama amerikkalainenkin,
lähes kaikilta vuosikymmeniltä. Kuvaavaa on, ettemme kerinneet
vierailla kaikissa halleissa emmekä ehtineet käydä suuressa autohuutokaupassakaan.
Silti jokainen osti joitakin pienehköjä tuomisia ja ennenkaikkea saimme näkymän
laajasta mobiilitoiminnasta.
Osaksi arvokkaat ajoneuvot ovat sijoitustoimintaa,
jossa raha on vakaammin säilytettynä kuin mm. osakkeissa. – Kuvat kertovat ajoneuvojen
tasosta ja laadusta.
Lähtöpäivänä lauantaina kävimme myös lähikaupungissa Bochumissa Saksan kaivosteollisuuden
museossa. Kyseinen Ruhrin alue oli vielä 1970 -luvulle asti keskeinen
kivihiili- ja rautakaivosalue entisine Gruppin teollisuualueineen. Gruppin
teräs oli aikansa laatukäsite. Museossa sai jonkinlaisen käsityksen kaivostoiminnasta
laitteineen eri aikakausina n. 150 vuoden aikana, jolloin se kukoisti
kyseisellä alueella. Matka oli
tiivis paketti ajoneuvoja ja teollisuushistoriaa, mutta ennen kaikkea se oli
mukavaa yhdessäoloa hyvässä hengessä.
Pekka Zenger
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti