maanantai 10. huhtikuuta 2017

Veterama Hockenheim 31.3. - 2.4.2017


Seitsemän hengen ryhmä mobilisteja suuntasi matkansa kohti Saksaa maaliskuun viimeisen päivän aamuyöllä. Suuri rompetori Hockenheim Ringillä kutsui retkikuntaa ja saavuimmekin Frankfurtin lentokentälle perjantaiaamuna hyvissä ajoin. Lentokenttäbussin kuljetettua meidät lentoaseman toiselle laidalle (matka oli kuin olisi ajellut Rauman keskustan ympäri pariin kertaan), saavuimme rautatieasemalle, josta matka jatkui majapaikkaamme Valdorfiin. Nopea sisäänkirjautuminen ja suunta taksilla kohti museokierrosta, joka oli perjantain ohjelmana. Auto & Technik -museo sijaitsi Sinheimissä noin 15 km päässä hotellilta. Museoalueella on kaksi isoa rakennusta, joista toisen katolla kaksi "jättiläistä"; ranskalainen Concorde yliäänikone ja sen neuvostoliittolainen vastine Tupolev Tu-144. Nämä lähes toistensa kopiot tuntuivat ahtaalta rungoiltaan. Ohjaamot olivat sen näköisiä satoine nappuloineen ja mittareineen, ettei meistä matkalaisista kukaan ihan hevillä ohjaajan penkille istuisi. 


















Museoalueen kiinnostavin osa kannaltamme oli kuitenkin erittäin kattava
auto- ja moottoripyörätarjonta. Myös sotakalustolle oli omistettu laaja alue toisessa rakennuksessa. Vielä ennen museolta lähtöä nautimme pari virkistävää juomaa, olihan siellä kesäinen lämpötila, +20 astetta. Palatessamme hotellille siirryimme ruokailemaan keskustellen päivän annista.

































Lauantaiaamuna suuntasimme parin miehen voimin saunaan, jonka totesimme olevan kylmä (saunan piti olla lämmin klo 6 - 22 ). Uima-altaan kautta reippaasti aamiaiselle ja siitä taksilla rompetorille joka olikin valtava, alue oli 12 hehtaaria! Aikamme kierreltyämme totesimme tarjonnan painottuvan kaksipyöräisiin kulkupeleihin. Toki autojakin löytyi sekä tietysti ostettavaa!
Moottoriradalla pidettävään tapahtumaan sopi myös paikallisten drifting -harrastajien harjoittelu varsinaisella radalla. Kyytiin olisi päässyt muodollisella 45 euron korvauksella kolmen kierroksen ajaksi. 

Alueelta löytyi kattavasti ruoka- ja juomapisteitä, joten nääntymistä auringossa ei tarvinnut pelätä. Illalla rentouduimme pitkän päivän päätteeksi saunomalla.

















Viimeinen matkapäivä valkeni pilvisenä ja rompetorille päästyämme alkoikin jo sataa. Puolilta päivin ilma kirkastui ja kävimmekin katsomassa harrasteajoneuvoparkin. Iltapäivän aikataulutettu lähtö rompetorilta kohti Frankfurtin lentokenttää oli klo 15.30. Aikaa siis ruhtinaalliset neljä tuntia koneen lähtöön, mutta kuinkas kävikään? Junaan päästyämme odotimme, 
että saamme vaihtaa pian nopeaan luotijunaan, mutta köröttelimmekin lättähattuvauhtia eteenpäin. Totesimme ajan käyvän vähiin ja monen 
selvittelyn jälkeen (mm. neuvottelu englanniksi täysin kielitaidottoman konduktöörin kanssa) päädyimme puolimatkassa taksikyytiin. 

Onneksemme taksimersut kulkivat melkein luotijunan nopeudella ja autobaana veti hyvin. Lentoasemalla olimme 10 min. ennen lähtöselvityksen loppumista. Taxfree ostokset jäivät tällä reissulla tekemättä, mutta aamuyöllä olimme jo kotona yhtä kokemusta rikkaampana.


Matkalle osallistuivat Mauno Lundell, Mikko Haaslahti, Antti Haaslahti, Risto Iisakkala, Raimo Peltola, Riku Lundell ja matkakertomuksen kirjoittanut Kalle Savolainen.


Valokuvat (c) Risto Iisakkala ja Antti Haaslahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti