torstai 19. toukokuuta 2016

Klassikkoajoneuvojen suurmessut Essenissä


Mobilistit tekivät näyttelymatkan Saksan Essenin 6.-9.4.2016. 
Essen sijaitsee Kölnin lähellä keskisessä Saksassa vanhassa ns. Ruhrin kaivos- ja teollisuusalueella. Matkalle osallistuivat pääjärjestelijä Mikko Haaslahden lisäksi Risto Iisakkala, Raimo Peltola, Kalle Savolainen, Kai Lehtinen, Antti Haaslahti, Kari Hirvonen, Jussi Ollikkala ja Pekka Zenger.

Lähdimme keskiviikkona varhain Raumalta jo puolen yön aikaan, joten oli varmaa,että päivän lopulla väsymys tulisi voittamaan. Düsseldorfin kentältä suuntasimme heti kahdella taksilla ensimmäiseen kohteeseen, jonka nimi oli Classic Remisse Düsseldorf, joka on eräänlainen arvoautojen monialainen hotelli- ja ylläpitorakennus. 
Se on entisöity ympyränmuotoinen suuri veturitalli, jossa on noin 45 eri yritystä ja yli 500 työntekijää kaikilla autoiluun liittyvillä sektoreilla. Autohotellipaikkoja on 75 kpl ja niitä vuokrataan noin 300€:n kuukausihinnalla. Tilat ovat siistit ja hyvin ilmastoidut. Mainittakoon, että siellä olevan erään vanhan urheilumallisen MB hinta arvioidaan olevan noin 5 Me.

Tulopäivänä jatkoimme vielä itse Essenin kaupunkiin, joka on n. 60 km päässä Düsseldorfista. Laaja Essenin alue on n. 400 000 asukkaan matala kaupunki ja hotellimme oli kaupungin vastakkaisella laidalla messualueeseen nähden. Kulkeminen onnistui kuitenkin hyvin maanalaisella n. 30 minuutissa messualueelle. Hotelli oli hyvää keskitasoa ja alakerrassa oli tietysti sauna, jossa olimme joka ilta samoin kuin hotellin ravintolossakin ”snitselien” ja paikallisen oluen ääressä. Myös aamupalat olivat hyvin runsaita. Seuraavat kaksi päivää vierailimme itse messutapahtumissa, Die Klassik Weltmesse, joka käsitti vaatimattomasti 19 Messuhallia ulkoalueineen. 

Kyseisten viiden päivän aikana siellä vieraili n. 200 000 kävijää. Näytteillä oli kaikkea mahdollista autoiluun liittyvää. Autot ja muut moottoriajoneuvot olivat tietysti enimmäkseen saksalaisia/eurooppalaisia, joukossa muutama amerikkalainenkin, lähes kaikilta vuosikymmeniltä. Kuvaavaa on, ettemme kerinneet vierailla kaikissa halleissa emmekä ehtineet käydä suuressa autohuutokaupassakaan. Silti jokainen osti joitakin pienehköjä tuomisia ja ennenkaikkea saimme näkymän laajasta mobiilitoiminnasta. 

Osaksi arvokkaat ajoneuvot ovat sijoitustoimintaa, jossa raha on vakaammin säilytettynä kuin mm. osakkeissa. – Kuvat kertovat ajoneuvojen tasosta ja laadusta.

Lähtöpäivänä lauantaina kävimme myös lähikaupungissa Bochumissa Saksan kaivosteollisuuden museossa. Kyseinen Ruhrin alue oli vielä 1970 -luvulle asti keskeinen kivihiili- ja rautakaivosalue entisine Gruppin teollisuualueineen. Gruppin teräs oli aikansa laatukäsite. Museossa sai jonkinlaisen käsityksen kaivostoiminnasta laitteineen eri aikakausina n. 150 vuoden aikana, jolloin se kukoisti kyseisellä alueella. Matka oli tiivis paketti ajoneuvoja ja teollisuushistoriaa, mutta ennen kaikkea se oli mukavaa yhdessäoloa hyvässä hengessä. 

Pekka Zenger









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti